VW Karmann Ghia - får i ulvakläder

Att modellen Karmann Ghia inte är så känd idag är rätt naturligt med tanke på att den slutade tillverkas 1974 och även då var ovanlig. Karmann Ghia tillverkades från 1955 först i täckt utförande 1957 kompletterat med även en öppen modell. Totalt under tjugo års tid tillverkades ca 360.000 täckta och 80.000 öppna Karmann Ghia varav majoriteten gick på export till USA. Karmann Ghia var en officiell VW modell designad av italienska Ghia och tillverkad av tyska Karmann på bottenplattor från VW. Karmann tillverkade redan den vanliga VW cabben när man i början av 50-talet vände sig till Ghia för designen av ytterligare en modell baserad på VWs bottenplatta. Andra tillverkare såsom Rometsch, Beutler, Denzel och Dannenhauer & Stauss hade visat att det fanns en marknad för sportiga modeller baserade på VW komponenter. Ursprungligen önskade man en öppen vagn men det förslag som Ghia presenterade var en kupé. En prototyp togs fram och presenterades för VWs starke man Heinz Nordhoff. Modellen fick VWs välsignelse och efter smärre justeringar sattes den i produktion. Olika namnförslag diskuterades och förkastades innan man slutligen fastnade för ursprungsföretagens namn.

Mekaniskt motsvarar Karmann Ghia den vanliga VW modellen med enda undantaget att bottenplattan breddats något för att bättre passa karossen. Mekaniska nyheter såsom nya motorer och växellådor infördes samtidigt med standard modellen. Smärre justeringar av designen gjordes under åren, på 1960 års modell skedde de största förändringarna då fronten gjordes om med ändrade luftintag och höjda frontlyktor. Även baklyktor och stötfångare ändrades under årens lopp för att uppfylla nya lagkrav. I grova drag påminner dock en 1974 årsmodell mycket om den första modellen från 1955. Konceptet var en vacker kaross med pålitlig standardmekanik. Önskemål om kraftigare motorer stoppades för att inte konkurera med Porsches instegsmodeller som även de såldes genom VWs återförsäljarnät. Karmann Ghia var aldrig någon sportbil ens när den var ny, något som reklammakarna borta i USA drog stora växlar på med flera välgjorda annonser. Prismässigt var Karmann Ghia exklusiv och betydligt dyrare än en vanlig Bubbla. Ghian i kupé utförande kostade i början på 60-talet 12.000:- och cabben var ytterligare dyrare.

När VW breddade sitt modellprogram i början på 60-talet med den större typ 3 modellen gjordes även en Karmann Ghia baserad på denna. Designen var radikalt annorlunda med tvålkoppsform och skarpa linjer till skillnad mot den äldre modellens kurviga former. Den nya modellen blev dock inte samma framgång och den exporterades aldrig till USA. Typ 3 Ghian hängde med till 1969 då den till slut lades ned och ersattes i produktionen av VW-Porsche 914. Den vanliga Ghian överlevde ytterligare några år tills den i sin tur ersattes av modellen Scirocco från VWs nya vattenkylda generation.

Karmann bygger fortfarande cabbar och kupéer åt VW och andra tillverkare. Olika designstudier har presenterats ibland vilket fått entusiaster att hoppas på en ny Karmann Ghia. Detta är dock inte så troligt eftersom namnet Ghia sedan början av 70-talet ägs av Ford. Den bil som kommer närmast är väl Audi TT som ju bygger på VWs volymmodell Golf men TT är betydligt effektstarkare än vad Karmann Ghia var på sin tid. Karmann har ett mycket intressant museum där många prototyper och exempel från deras rikliga produktion presenteras. Tyvärr är det inte öppet för allmänheten utan det krävs en inbjudan för att få tillträde. Får du någon gång möjlighet till ett sådant besök rekommenderar jag det varmt, det är väl värt "besväret".

Min Ghia

Har alltid gillat luftkylda VW och när jag första gången såg en Karmann Ghia var jag såld. Min bil tillverkades i Osnabrück i maj 1960 och levererades som så många andra öppna bilar till Kalifornien. Vad som hände med den i USA är till stora delar okänt förutom ett par registreringspapper från början av 70-talet då den fanns i Santa Monica. Någon gång byttes motorn till en modernare och starkare motor. Slutet av 80-talet återvände hon (jag tror på att en kupé är han och en cabb hon) över Atlanten tillbaka till Europa och Sverige. Första ägare i Sverige var Anna Engberg som även var med och startade upp den svenska Karmann Ghia klubben (idag del i VWHK). 1990 var Anna och Ghian med i en artikel i Wheels 9/90 efter fullbordad renovering då den återställdes i originalskick. Sedan 1997 är Ghian min, för tillfället genomgår den en karossrenovering för att den skall kunna rulla många mil till.


KG

Årsmodell
Tillverkad
Modell
Chassie#
Motor
Motor#
Elsystem
Färg
Cabb
1960
18/5 1960
141
3.058.633
1192cc/30hk
3.145.661
6V
Pärlvit L87
Svart 571